Historie

Tønsberg Seilforening er en av Norges eldste seilforeninger og holder til på Fjærholmen på Føynland. Vi er en forening med ca. 700 medlemmer, alt fra barn til godt voksne. Vi er utrolig heldige og helt unike i seil Norge da vi eier Fjærholmen. Dette er et paradis synes vi som tilbringer mye tid der ute. Vi er stolte av Steinstua og Seilerstua, som er 2 gamle hus fra 1800 tallet og eldre! I tillegg har vi mer moderne lokaler som klubbhuset som huser garderober, kjøkken og en stor sal. Regattakontoret blir selvfølgelig ofte benyttet, det er der alle må starte å registrere seg for de ulike arrangementene. I tillegg har vi en Driftsleder, Giert Spæren, som er ansatt og som har sitt kontor der. Tønsberg Seilforening har en hovedtrener, Bjørnar Erikstad, ansatt som er ansvarlig for at alle våre jolleseilere får den treningen de skal ha og har krav på. Han sørger for at det er godt kvalifiserte trenere på de ulike kursene.

Når det gjelder jolleseiling er den delt inn i ulike klasser. Optimist er den største klassen hvor det deles opp i nybegynner, viderekomne 1, viderekomne 2 og regattagruppe.

Hver vår starter vi opp med nybegynnerkurs i Optimistjolle for barn mellom 8 og 10 år. Her læres det basis seilkunnskap i tillegg til å bli trygg på sjøkunnskap generelt. Ved å bo i Færder kommune med sjø på alle kanter, er det viktig å ha kjennskap til sjøen på en eller annen måte.

Tønsberg Seilforening har en stor jollegruppe hvor det seilas på alle nivåer i Optimist, Laser, 29’er og 49’er. Vi driver i utgangspunktet med breddeidrett, men har vi noen som ønsker å satse synes vi det er veldig gøy. I dag har vi 2 jenter i en 49’er FX som er helt i verdenseliten og trener nå mot å kvalifisere seg til neste OL.

Vi har også en stor kjølbåtklasse hvor det seiles i Soling, Princess og RS Elite. Dette er båter som ligger på vannet og som seiles med ca. 3 personer om bord. RS Elite er en klasse med mer moderne preg og som både ungdom og vokse seiler. Princess er en gammel klasse som er laget av tre. Det er det ikke mange igjen av, så Princessklubben gjør sitt aller beste for å bevare klassen.

Tur og havseilere har vi mange av. Noen seiler veldig aktivt og reiser rundt på ulike arrangement, mens de fleste synes det aller beste er å reise på tur. Tønsberg Seilforening arrangerer regattaer alt fra lokale til internasjonale.

Det er stor aktivitet gjennom hele sommeren og ved arrangering av regattaer krevers det innsats fra foreningens medlemmer både til regattakontor, baner, kiosk, dommere etc. Vi er så heldige å ha mange flinke frivillige i foreningen som stiller opp gjennom sommeren. Uten dem hadde det vært vanskelig å gjennomføre arrangement.

Vi ønsker alle hjertelig velkomne til Fjærholmen for en seilprat!

Medlemskveld kappseilingsreglenehttps://tonsbergseilforening.klubb.nif.no/Lists/Aktiviteter/DispForm.aspx?ID=45Medlemskveld kappseilingsreglene2019-04-24T17:00:00Z2019-04-24T19:00:00Z<div></div>
Båtutsetthttps://tonsbergseilforening.klubb.nif.no/Lists/Aktiviteter/DispForm.aspx?ID=37Båtutsett2019-04-27T10:00:00Z2019-04-27T11:00:00Z<div></div>
Sesongåpning Fjærholmenhttps://tonsbergseilforening.klubb.nif.no/Lists/Aktiviteter/DispForm.aspx?ID=44Sesongåpning Fjærholmen2019-04-28T10:00:00Z2019-04-28T12:30:00Z<div></div>